E-shopaři, připravte sklad na vánoční sezónu

aneb jak připravit sklad e-shopu na nejdůležitější sezónu roku v 5 krocích

Běžný život e-shopaře se skládá ze dvou období – předvánoční čas a zbytek roku. K posledním měsícům v roce se upínají opravdu téměř všichni prodejci, samozřejmě každý dle svého sortimentu a cílové skupiny zákazníků. Například e-shop s obalovými materiály nenabízí zrovna sexy dárky, ale za to prodává kvalitní krabice, vyztužené obálky či dárkové tašky, ve kterých ty krásné věci prodejci doručují. Aby e-shop vytěžil opravdu maximum z vánoční sezóny, je důležitá příprava, která začíná právě teď. Proto jsme pro vás připravili malý seznam aktivit, na které byste neměli zapomenout. Tento vánoční checklist ale bude tak trochu jiný, než jste obdrželi od své marketingové agentury. Aby vůbec mohlo dojít na prodej a marketingové aktivity, musí být v pořádku sklad a expedice. Pojďme se podívat na 5 kroků, díky kterým zvládnete ve skladu hravě odbavit objednávky i v ten nejnáročnější den, jako bude 24. 11. 2023 Black Friday nebo 27. 11. 2023 Cyber Monday. 

 

  1. Plánem to začíná i končí 

Dřív, než cokoliv začnete, sedněte si a v klidu si promyslete, co je skutečně důležité a co ne. Tento první krok udělejte nejpozději v září. Díky tomu pochopíte, že do Vánoc máte opravdu málo času. Sepište si, jaké zboží se nejvíc prodávalo loni. Vzpomeňte si na největší chyby z předchozích let a poučte se z nich. Vytvořte si také krizový plán, co kdyby… Selhat může nejen dopravce, ale také váš dodavatel. Pamatujte, že na Vánocích je jediná jistota, a to že budou, proto zůstaňte flexibilní. 

plan vánočních nákupů

 

  1. Zásobování zbožím i obalovými materiály 

Pokud už jste ostřílený e-shopař, pak víte, kolik a co letos budete prodávat. V případě, že se v prodejích ještě úplně neorientujete, mrkněte do analytických nástrojů a sledujte trendy, které vám napoví. Jestli se vašim prodejům letos daří lépe než loni, očekávejte i velký růst před Vánocemi, proto buďte připraveni. Máte-li co prodávat, je nutné ještě vyřešit zásoby obalových materiálů. Objem objednávek se může ztrojnásobit oproti předchozím měsícům. Nespoléhejte na to, že obaly pořídíte na poslední chvíli. Standardní krabice s rozměry nemusí být dostupné u žádného prodejce. Lepší, když vám krabice a výplně zbydou, než když budete zbytečně balit do krabic se špatnou velikostí nebo abyste snad ohrozili včasné odeslání objednávek. 

Předzásobit byste se měli nejen krabicemi a lepicími páskami, ale také výplněmi, dárkovými taškami nebo kartonovými obálkami, které se budou hodit například na drobné zboží nebo na dárky pro partnery, jako jsou třeba již klasické kalendáře. 

sklad

 TIPY:  

Bojujete ve skladu s místem? Pokud používáte jako výplň vzduchové polštářky, pořiďte si stroj na nafukování polštářků. 

stroj na výrobu vzduchových polštářků

 

Nezapomínejte na Paretovo pravidlo 80/20. Největší část obratu vám dělá 20 % produktů, podle nich si vytvořte zásoby obalových materiálů. Pokud jsou produkty velikostně dost odlišné, zkuste nastavitelné krabice. 

Po Vánocích bývá nejvíc vratek. Jděte zákazníkům naproti, podporujte výměnu namísto vrácení peněz a uzpůsobte tomu i výběr obalů. Pořiďte si krabice, které umožňují snadné vrácení Return Box ColomPac. 

 

  1. Dobrá orientace a místo ve skladu 

Ať je váš byznys malý, střední nebo velký vždy byste měli udržovat co největší pořádek ve skladu. Nemusíte hned zavádět skladový systém a každému skladníkovi dávat čtečku kódů do ruky. Důležitý je systém, ve kterém se rychle zorientují i nováčci. Brigádníků budete v sezóně potřebovat hodně, někdy i čtyřnásobek vašich zaměstnanců. Zabraňte dlouhému hledání produktů například s pomocí barev. Využijte barevné papíry a oddělte sektory ve skladu podle kategorií. Barvy se lépe pamatují. Pro udržení pořádku v e-shopu samozřejmě využijte kódy, které jednoduše vytisknete na samolepicí etikety. 

barevný papír

Vyšší efektivitu zajistíte také správným rozmístěním produktů ve skladu. Nejprodávanější zboží umístěte blízko balícího prostoru. Produkty, které si zákazníci kupují dohromady umístěte vedle sebe. Takových drobností je víc, když strávíte čas zamyšlením se nad nimi a jejich změnou, ušetří vám to v budoucnu dost času, peněz a sníží chybovost. 

Udělejte si místo ve skladu, zbavte se zboží, které vám tam už dlouho leží. Udělejte výprodej, dejte produkty s výraznou slevou na Black Friday. Získané místo využijte pro zásoby nebo pro balíky připravené k expedici. 

 

  1. Logistika aneb nesázejte všechno na jednu loď 

Z loňských let víme, že problémy s doručením před Vánocemi nemusí mít jen Česká pošta. Pojistěte si dopředu možnost měnit dopravu podle vytížení. Zkuste si třeba domluvit i svoz dvakrát za den. Někteří dopravci dokonce nabízí možnost přistavení dodávky, kterou můžete plnit celý den. Mějte na paměti, že včasné doručení zboží je před Vánocemi pro zákazníky klíčové a chyby dopravců kazí vaši reputaci. Proto kontaktujte obchodní zástupce dopravních společností a připravte se na nejhorší.  

ld

 

  1. Rozjet vánoční marketing naplno 

Tento bod vezmeme stručně, jistě vás už na toto téma oslovila nějaká marketingová agentura. V on-linu je mnoho možností, jak jít zákazníkovi vstříc. Začněte rešerší kategorií a tvorbou jejich vánoční verze, vytvořte tipy na ty nejlepší dárky pro celou rodinu, vymyslete originální vánoční kampaně, zkrátka upoutejte pozornost a začněte s tím co nejdřív. V off-linu pak zákazníky překvapíte třeba tím, že jim dáte dárek navíc. Přibalte k objednávkám v určité hodnotě dárkovou tašku.