6 nápadů na obalová řešení pro e-shopy

Každý e-shop je jiný, každý má svá specifika, ale jedno mají společné, spokojeného zákazníka.

Začátky elektronického obchodování se datují už od 80. let minulého století. I když se tento zcela nový prodejní kanál skutečně uchytil až v polovině let devadesátých. Od té doby je však on-line business nezastavitelný. Zatímco dříve bylo nutné nákupy vyřizovat tváří v tvář nebo písemnou či telefonickou objednávkou, dnes je objednávka čistě digitální a obchodní vztah automatizovaný. Pro spotřebitele se tím otevřely obrovské možnosti. Místo toho, aby se omezovali na místní nabídku, svět se jim takříkajíc otevřel a oni mohou nakoupit tam, kde chtějí. Pro prodejce to samozřejmě znamená zvýšenou konkurenci. Aby v této zcela nové formě obchodování uspěli, je třeba neustále provádět změny a reagovat na měnící způsoby, kterými zákazníci nakupují. On-line obchodování se dnes výrazně liší od kamenného maloobchodu.

Rozdíly oproti běžnému nákupu v kamenném obchodě

Každý má zkušenost s nakupováním v kamenných obchodech, a i ten nejmenší má svou zvláštní atmosféru. Produkty v nich nejsou jednoduše seřazeny v nekonečných rolovacích seznamech a ani si je zákazník nemůže filtrovat podle svých potřeb. Místo toho jsou jednotlivé položky vyskládány na policích nebo prodejních stolech. Vizuální podněty jsou v těchto případech rozhodující pro to, jak dobře se produkt prodává. Za tímto účelem jsou zákazníci oslovováni na smyslové úrovni a v ideálním případě je v kamenných obchodech stimulován víc než jen vizuální smysl. Ti, kteří nakupují on-line, mají zážitek většinou jen čistě dvourozměrný. Ostatní smysly jsou vyloučeny. Zákazníci si nemohou produkt před rozhodnutím o koupi ani osahat, ovonět anebo jej vyzkoušet. Obal také hraje zpočátku jen minimální roli, alespoň pokud jde o základní výběr produktu. Existuje však několik zajímavých technik, jak obalem oslovit a přesvědčit tak zákazníka k nákupu.

Význam balení v e-commerce

Zatímco obaly produktů nehrají v e-commerce vždy tu nejdůležitější roli, u ostatního balení je situace odlišná. Při on-line obchodování proces prodeje po výběru a objednání produktu nekončí. Následným krokem je dodat zakoupené produkty zákazníkovi. Někdy je to náročná cesta mezi skladem a příjemcem. Návratnost se přitom u některých odvětví může pohybovat až kolem 30 %. V takovém případě musí produkty vydržet bez poškození dvě cesty, aby bylo i po vrácení možné je zařadit opět do prodeje. Je proto nesmírně důležité chránit výrobek před poškozením při transportu pomocí obalu.

Dobré obalové řešení v e-commerce by mělo splňovat řadu požadavků:

  • Balení musí zabránit poškození obsahu při přepravě anebo jej zcela vyloučit.
  • Balení musí snižovat přepravní náklady použitím vhodných obalových materiálů.
  • Obal by měl být rozpoznatelný a posilovat tak vnímání značky dodavatele.
  • Obal musí být pro zákazníka příjemný, vizuálně uspokojivý a poskytnout mu příjemný zážitek z vybalování.

Aby splnili tyto základní body, zaměřují se dnes prodejci obalových materiálů zejména na dva druhy obalů.

Užitkové obaly a individuální obaly

Užitkový obal znamená přesně to, co by od něj člověk očekával: je to obal, který byl primárně navržen pro svou užitnou hodnotu. To zahrnuje všechny běžné a jednoduché obaly od klasické kartonové krabice až po obyčejné bílé obálky. Důležitá je zde funkce. Balení je voleno tak, aby byl obsah během přepravy chráněn před vnějšími vlivy.

Individuální obaly vypadají podstatně jinak. Jistě jste už viděli krabice nebo obálky, u kterých jste již z dálky poznali, které společnosti patří. Individuální obaly sází na barevné vzory, loga, velké štítky nebo text.

Pokud se podíváte na tyto dva základní typy obalového řešení, rychle z nich získáte cenné poznatky. Rozpoznáním a využitím dříve nevyužitého potenciálu nejenže posunete své obaly na novou úroveň, ale můžete také snížit výrobní i přepravní náklady současně. Rádi bychom vám s tímto pomohli, a proto jsme si pro vás připravili několik úspěšných balících řešení.

6 efektivních řešení balení pro on-line prodej

Níže jsme shrnuli účinné metody, které můžete použít k tomu, abyste svým produktům poskytli ideální obal, který vás nezruinuje.

Vyberte obal, který odpovídá produktu

Jak skutečný obal produktu, tak i přepravní obal by neměl být vybírán jednoduše v jakékoliv velikosti. Příliš těsný obal může produkt zmáčknout nebo způsobit zbytečné tření, což nakonec vede k nechtěnému poškození. Je-li naopak obal příliš velký, zvyšuje se riziko poškození výrobku, zejména při použití nedostatečného výplňového materiálu. V každém případě se zvedají náklady na obalový materiál. Velké dutiny v krabicích se musí vyplnit mačkaným papírem nebo fixačními tělísky flo-pak a samotná krabice nebo obálka je také vyrobena z většího množství základního materiálu. Kvůli výplním a velikosti se zvyšuje hmotnost, což znamená, že přepravní náklady rostou. Vaším cílem by proto mělo být vybrat obal, který co nejvíce odpovídá rozměrům produktu. Tím snížíte hmotnost zásilky, aniž by bylo vaše zboží ohroženo. Mnoho prvků balení, které jsou důležité v kamenném obchodě, můžete v e-shopu vynechat. Zmenšete velikost balení produktu a zbavte se všech těch zbytečných prvků, které nenabízejí žádnou skutečnou přidanou hodnotu. Volbou menšího balení ušetříte náklady na obalový materiál a zároveň snížíte náklady na dopravu.

Vyměňte nepohyblivé obaly za flexibilní varianty

Krabice se skutečným standardem v zásilkových obchodech mají mnoho výhod. Nejedná se však o nejlepší volbu pro každý produkt, pokud jde o balení. Balení bez potřebné flexibility může dokonce představovat riziko při přepravě.

Kdykoli posíláte menší zásilky, měli byste myslet na to, že je pošlete poštou, a proto zvolte například plastové nebo bublinkové obálky a krabice odložte stranou. Zákazníci dnes více chtějí, aby firmy využívaly méně obalů, aby se produkovalo méně obalového odpadu. Více než třetina všech spotřebitelů již aktivně hledá udržitelná obalová řešení. Proto byste tento trend neměli zanedbávat a chovat se jako značka co nejzodpovědněji. Společnosti, které projeví zájem a investují do ekologických materiálů a snižování odpadu, si mohou v mnoha případech zajistit lepší místo na trhu.

Flexibilní balení umožňuje snížit velikost, hmotnost i odpad. Minimalizovat náklady na balení a přepravu.

Používejte ekologicky šetrné a udržitelné výplňové materiály

Polystyrenová fixační tělíska jsou jistě velmi užitečná a mohou poskytnout požadovanou výplň ve vašem obalu, který chrání produkty před pády nebo nárazy, čímž se snižuje riziko poškození při přepravě. Zároveň však představují velký ekologický problém, protože likvidace s sebou nese řadu obtíží. Spotřebitelé proto dnes raději volí ekologickou a bezpečnou alternativu.

Ve většině případů jsou obaly a obalové materiály produkty na jedno použití. Jakmile se dostanou k zákazníkovi a poslouží svému účelu, stanou se odpadem. Abyste jako společnost snížili svou ekologickou stopu, měli byste se poohlédnout i po jiných materiálech. Vše, co způsobuje potíže při recyklaci a není biologicky rozložitelné, by se mělo používat pouze v případě, že skutečně neexistuje žádná alternativa. Výbornou alternativou je nejen recyklovaná lepenka, ale i nové materiály, které se na příklady bez problémů rozloží na kompost či rozpustí ve vodě.

„Zelené“ obaly jsou dobré pro image vaší společnosti a pokud to děláte správně, můžete také ušetřit náklady na balení a udělat něco pro životní prostředí.

Použijte víceúčelovou pásku

V e-commerce má dnes lepicí páska mnohem větší význam než jen zalepení obalu. Nenechte proto velký potenciál tohoto obalového materiálů nevyužitý. Na každé lepicí pásce je nevyužité místo, které je perfektní pro reklamní účely. Potiskem pásky vašim firemní designem nebo logem můžete proměnit čistě užitkovou lepicí pásku na značkový obal. Lepicí páska tak může v budoucnu plnit více než jen jednu funkci: zalepí krabici, posílí její stabilitu a podpoří vaši značku.

Pokud jde o použití obalů s vlastní identitou, která vás odliší od konkurence, je potištěná lepicí páska tou jednou z nejjednodušších, a co je nejdůležitější, cenově dostupných možností. Tímto způsobem si můžete přizpůsobit obal bez zbytečného navýšení nákladů.

Vyčnívejte z davu

Pokud chcete i nadále využívat klasické obaly a nechcete měnit kartonové krabice a výplňový materiál, máte i tak mnoho příležitostí k sebevyjádření. Chcete-li upoutat a udržet pozornost svých zákazníků,  tak místo použití obyčejných hnědých kartonových krabic využijte bílé krabice nebo speciální automatické krabice. Můžete si nechat potisknout lepicí pásku pro posílení povědomí o vaší značce anebo nechat potisknout celý obal. Mnoho výrobců obalů dnes nabízí různé možnosti tisku. Můžete například potisknout bílou lepenku firemními barvami, logem nebo neobvyklými vzory, které se například vztahují na různá roční období. Je-li pro vás individuální potisk drahou alternativou, můžete použít levnější variantu. Nalepte na krabici samolepicí etiketu s vaším logem nebo sloganem, pořiďte si speciální razítko s logem nebo textem. Cílem by každopádně mělo být, aby lidé vaši značku přímo poznali, i když obal vidí jen z dálky a těšili se na váš produkt, který zásilka obsahuje.

Vytvořte pro své zákazníky nezapomenutelný zážitek

Když vaši zákazníci otvírají svůj balíček, měli by mít podobné emoce, jako když dostávají speciální dárek. Rozbalení balíku nabízí mnoho příležitostí prodejcům. Můžete pracovat na loajalitě zákazníků a daleko předčít jejich očekávání anebo jen zaostávat. Můžete aktivně pracovat na zlepšení vztahu se svými zákazníky tím, že se zaměříte na následující prvky:

  • Použijete barevný hedvábný papír jako výplňový materiál.
  • Přidáte personalizovanou děkovnou kartu.
  • Vložíte do zásilky kupóny, slevové kódy nebo letáčky, které propagují vaši nabídku a motivují zákazníka k dalšímu nákupu.
  • Malý bonus v podobě dárku nebo vzorku produktu, který vašim zákazníkům dá něco navíc.

hedvábný papír

 

Samozřejmě existuje mnoho dalších způsobů, jak u vašich zákazníků můžete vytvořit z vybalování lepší zážitek. U všech možností byste však měli mít vždy na paměti praktičnost, ani ten nejlepší obal nevypadá dobře, pokud je obal neskladný ve špatné velikosti anebo se problematicky otevírá. Celý zážitek z rozbalení by měl být pro zákazníka výjimečný a měl by zapadat do vaší celkové marketingové a komunikační strategie.

Nejlepší balení v e-commerce

Nejlepší obal spojuje formu a funkci. Chrání vaše produkty, dokud je zákazník nerozbalí. Musíte zákazníka potěšit, poskytnout mu skvělý zážitek a udržet náklady na materiál a dopravu na co nejnižší úrovni.

Když přijde na design vašeho obalu, berte v úvahu více aspektů. Doufáme, že jsme vám pomohli trochu usnadnit vaše rozhodování. Rádi vám poradíme při nákupu klasických obalových materiálů i jejich individuálních řešeních.